De Heilige Geest - Serie
De Heilige Geest - Serie
#39 Tegenwerken van de Heilige Geest
Loading
/

Vandaag hebben we het over de dingen die de Heilige Geest kunnen tegenwerken, bedroeven (min. 7:40), uitblussen (min. 15:36), weerstaan (min. 25:47) of waarmee je de Heilige Geest kunt bedriegen (min. 38:39). Dit zijn belangrijke termen om te onderzoeken, vanuit het Woord, als je meer van Gods Geest in je leven wil ervaren. De volgende episode zullen we de thema’s ‘zonde tegen de Heilige Geest’ en het ‘lasteren van de Heilige Geest’ behandelen.

God wacht op ons, voordat Hij in ons werkt. God wil in ons aan de slag, maar we kunnen dat soms tegenwerken.

Ps. 51:12-13: God wil Zijn Geest niet van ons wegnemen. Hij is altijd voor ons beschikbaar, maar wij kunnen Zijn werk soms blokkeren

BedroevenTeksten: Jes. 63:10; Efe. 4:29-32.

Bedroeven heeft te maken met heiligheid. We houden vast aan een situatie waar de Heilige Geest niets mee kan. Blijf je beseffen dat Hij – de Heilige Geest – zich niet kan mengen met onheiligheid. Hij kan Zich niet verbinden met het kwaad. Als je volhard in oneervolle praat over anderen, onvergevingsgezindheid of liefdeloosheid, zal Hij zich terugtrekken. Hij wil je bewust maken van de zonden en je helpen om je daarin vergeving te vragen.

UitblussenTekst: 1 Thess. 5: 15-22.

Het woordje ‘uitblussen’ wordt gebruikt in een context waarin de Heilige Geest wordt vergeleken met vuur. Het vuur van God – Zijn passie in ons – wordt minder als wij niet wandelen in de wil van God. Als het vuur dooft, word je lauw of koud. Vuur houdt de vijand op afstand.

Je houdt het vuur brandend door:

  • Profetie niet te verachten. Ga niet achteloos om met wat God in je leven spreekt. Het Woord van God is als zuurstof voor je leven.
  • Het goede te behouden. Hou je bezig met wat God wel doet.
  • Je van elke vorm van kwaad te onthouden; niet alleen van de grote zonden, maar ook van het stapsgewijs toelaten van leugens.

Weerstaan Teksten: Hand 7:51-53, Joh 1: 16-17.

Het Woord van God wekt weerstand op, het is confronterend. In religieuze kringen zijn regels belangrijker dan relatie, liefdevolle correctie heeft daarin geen ruimte. Weerstand komt vaak als er waarheid wordt gesproken, genade hoort daarbij. Genade zonder waarheid heeft geen functie. We veranderen van heerlijkheid tot heerlijkheid (2 kor 3: 18).

Het werk van God geeft soms ook weerstand, omdat we het niet kunnen controleren en het vaak onbekend is. Het is een wettisch systeem waarin je ‘het goed’ kunt doen. Relatie daarentegen gaat over ‘goed zijn’.

Vraag aan de Heilige Geest of Hij handvatten en richting wil geven in de manier waarop we aan onszelf en ons gedrag mogen werken. Het kan ook helpen om mensen om advies te vragen of over je te profeteren.

BedriegenTekst: Hand 5:1-11.

Dit verhaal hoeft geen angst te geven: het handelen van God geeft vreze des Heren, ontzag. De heftigheid van Gods reactie heeft te maken met de nieuwigheid, het vuur, de vrucht en de heiligheid van de groep gelovigen. Als God deze zonde niet radicaal zou uitbannen, zou de duivel veel te snel invloed hebben op de nog jonge gemeente. Heiligheid van God laat niet veel onzuiverheid toe. Tegelijkertijd kunnen we altijd bij God in het heilige der Heilige komen. Ananias en Saffira hebben God niet toegelaten in hun hart, ze zijn niet wedergeboren en zelfs bezeten. Vanuit die invloed probeert Satan hen op een plek van aanzien te krijgen, door het offer wat ze geven.
Lees meer over deze serie op de website.