Charlotte (28 jaar) doet dit jaar de fulltime versie van de School of Revival. In het vorige interview vertelde ze over haar ervaringen als jonge zendelinge in een land waar in toenemende mate christenvervolging is. Ook deelde ze haar verlangen voor de deelname aan de Bijbelschool: “Ik wil ontdekken hoe ik in het dagelijks leven met de Heilige Geest kan wandelen en hoe ik kan leven vanuit die Bron in mij. Ook wil ik verder groeien in het stukje leiderschap wat ik tot nu toe al heb geleerd.” Vandaag neemt ze ons mee in haar ervaringen.  

Eigenlijk waren de vier jaar zending – naast alle mooie momenten – een ontdekkingstocht van leerpunten voor Charlotte. “Heel mijn leven was ik op zoek naar wat God wilde, ik was onrustig en wilde nergens lang blijven omdat ik vrede miste in wat ik deed. Dit ondanks dat God sprak over de plek waar ik mocht zijn. Het was misschien nog niet de juiste timing.”  

Ontspanning

Maar daar is een sterke verandering in gekomen. “Ik heb God leren ontmoeten in mijn tijd met Hem. Daardoor werd ik wat moe van de openbaring van anderen: ik wil zelf de Bijbel bestuderen en vanuit het Woord ontvangen. Want God is persoonlijk en wil tot ons allemaal spreken!” Zo leert ze dat God op Zijn tijd communiceert en dat Hij haar stap voor stap wil meenemen in haar leven. Daardoor is ze veel meer ontspannen over haar toekomst: “Ik hoef me niet meer druk te maken over wat de volgende stap is; God openbaart vanzelf meer over die stap én over het grotere plaatje van mijn roeping.”  

Vrijheid

Die ontspannenheid komt ook vanuit een diepere laag: écht leren leven vanuit genade. “Genade is een heel groot woord. Vroeger kende ik het wel, maar ik begreep het niet. Ik liep eraan voorbij. Daardoor begon ik te ‘werken’ voor God.” Door de lessen afgelopen jaar realiseerde ze zich wat begrippen als genade en zonde eigenlijk inhouden. Zonde betekent letterlijk niets anders dan ‘je doel missen’. “Die dingen houden mij misschien bij God vandaan, maar Hij is er niet bang voor. Dat maakt het allemaal veel lichter en geeft genade ook een andere betekenis: Al zou ik heel mijn leven alle dagen op mijn bed blijven liggen, dan is het nog steeds oké tussen God en mij. Ik hoef er niets voor te doen.” Daardoor maakt ze zich minder druk over het leven, maar wandelt ze elke dag met Hem. “Dit maakt me zo licht en vrij! Het voelt alsof ik huppelend door het leven mag gaan!”  

Wandelen vanuit God

Charlotte was in haar zendingswerk veel bezig met het ontwerpen van kleding, om vrouwen vervolgens te leren brijen zodat ze een eigen bedrijfje konden opstarten en zichzelf konden onderhouden. Door dat werk heen kon ze de vrouwen discipelen en vertellen over het geloof. “Maar”, zegt ze, “ik deed mijn werk vanuit de nood die ik zag.En die nood blijft, ongeacht hoe hard ze werkte. Dat gaf een groot verantwoordelijkheidsgevoel. “Ik heb nu geleerd dat dit anders is wanneer je je werk begint bij Jezus. Wanneer je start met Hem en Hem erbij betrekt, kun je alles achteraf weer aan Hem teruggeven.” Er ontstaat doorbraak, je ontvangt richting en ook super goede nieuwe ideeën 

Back to the basics

Eigenlijk ontstaat de verandering bij Charlotte vooral door terug naar de basis te gegaan. “Ik ben opgegroeid in de Hervormde Kerk, dus ik dacht dat ik de basis wel kende. Door mijn verlangen naar de Geest en het uitstrekken naar Zijn gaven, miste ik alleen nog de diepe betekenis van thema’s als genade, rust en roeping.” Ze kende de begrippen wel, maar kon dit nog niet toepassen in haar eigen leven. “Wanneer de basis niet aanwezig is, ga je soms zo hard strijden en werken. Nu ben ik veel meer ‘ingeplugd’ in Hem en kan ik leven vanuit Gods hart en wie Jezus is. 

Dit wordt ook bevestigd door haar klasgenoot Ruben: “Charlotte straalt veel meer in haar ogen, omdat ze veel vrijer is: vrij van het ‘moeten’. Haar blik is enorm verruimt; aan het begin waren er veel vraagstukken waar ze nu antwoord op heeft. En: ze heeft een veel breder beeld van de veelzijdigheid van God.” Klasgenote Daniëlle ziet dit ook: “Aan het begin van het jaar was ze iet meer ingetogen en op de achtergrond. Nu is ze veel vrijmoediger, naast dat ze de dingen overziet. Ze straalt meer en haar ogen sprankelen echt.” 

Angst voor bevrijding

Een ander thema waarin Charlotte ‘back to the basics’ mocht gaan, is bevrijding. “In het land waarin ik woonde en werkte, liep ik vaak tegen dit thema aan, maar er was veel verwarring over. Ik probeerde er wel in te leren, maar het werd heel groot, chaotisch en spannend gemaakt.” Dit jaar leerde ze dat wanneer Jezus bezit heeft van jouw huis, je niet bezeten kunt zijn. Maar dat er dan wel delen van je leven gebonden kunnen blijven. Door waarheid te spreken over mensen, komt er vanzelf meer vrijheid. “De angst voor bevrijding is weg: het is niet eng, maar juist heel eenvoudig, gestructureerd en liefdevol.”  

Dat mag ze nu ook al in de praktijk brengen: De studenten mogen meelopen met het gebedsteam op de evenementen van I AM Loved. Laatst mocht ik voor een stukje vrijheid bidden bij een vrouw. Daarna ben ik naast haar op de grond gaan zitten en begon ik uit te spreken wat God in haar zag. Ik mocht haar ‘opvullen’ met woorden van de liefde van God. Dat is bijzonder.”  

Vooruitblik

Zeven maanden na de start van de school ziet ze dat haar leven voorgoed veranderd is. “Dat is ook zichtbaar: mensen kwamen zelfs naar me toe om te zeggen dat mijn blik anders was; ik straal.Met dat fundament en het verlangen om nog verder te groeien in leiderschap en het leren bestuderen van de Bijbel, gaat ze in het nieuwe seizoen waarschijnlijk ook het tweede jaar van de Bijbelschool volgen. “Ik zie ernaar uit om te zien hoe ik, nu ik gegroeid ben, dingen anders kan doen in de praktijk van outreaches en missie.” 

Charlotte volgt de School of Revival van I AM Loved. Een plek waar je fulltime of parttime jouw unieke en persoonlijke bestemming leert kennen, waar je leert leven als discipel van Jezus en waar je leert leven vanuit bovennatuurlijke realiteit.

Ik wil meer weten!