𝙙𝙚 𝙯𝙖𝙡𝙫𝙞𝙣𝙜 𝙙𝙞𝙚 𝙝𝙚𝙩 𝙟𝙪𝙠 𝙫𝙖𝙣 𝙧𝙚𝙡𝙞𝙜𝙞𝙚 𝙫𝙚𝙧𝙗𝙧𝙚𝙚𝙠𝙩.

𝘋𝘦𝘻𝘦 𝘱𝘳𝘦𝘦𝘬 𝘪𝘴 𝘷𝘰𝘰𝘳 𝘫𝘰𝘶 𝘢𝘭𝘴: jij je schuldig voelt, veroordeeld, vol schaamte of genegeerd. Als je je meer zondebewust bent dan Christusbewust. Als je in verwarring bent en je je niet geliefd voelt? Of Wanneer je in angst leeft. 𝘡𝘦𝘵 𝘷𝘢𝘯𝘥𝘢𝘢𝘨 𝘥𝘦 𝘴𝘵𝘢𝘱 𝘦𝘯 𝘣𝘦𝘷𝘦𝘴𝘵𝘪𝘨 𝘩𝘢𝘳𝘥𝘰𝘱 𝘥𝘢𝘵 𝘥𝘪𝘦 𝘷𝘭𝘰𝘦𝘬 𝘷𝘢𝘯 𝘥𝘦 𝘸𝘦𝘵 𝘢𝘭 𝘷𝘦𝘳𝘣𝘳𝘰𝘬𝘦𝘯 𝘪𝘴 𝘰𝘷𝘦𝘳 𝘫𝘰𝘶𝘸 𝘭𝘦𝘷𝘦𝘯.

Zeg maar: “Ik leef niet meer onder de wet. Ik leef onder de genade.” “Ik ben rechtvaardig in Christus.” “Ik ben schoon.” “Ik ben rein”, “Ik ben geliefd”. Nodig de Heilige Geest uit om in jouw gevoelens te stappen, je opnieuw te vullen en bevestigend tot je te spreken.

𝗘𝗻 𝗱𝗲𝘇𝗲 𝗽𝗿𝗲𝗲𝗸 𝗶𝘀 𝗼𝗼𝗸 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝗷𝗼𝘂 𝗮𝗹𝘀 𝗷𝗲 𝗺𝗲𝗲𝗿 𝘄𝗶𝗹 𝘄𝗲𝘁𝗲𝗻 𝗼𝘃𝗲𝗿 𝗱𝗲 𝘇𝗮𝗹𝘃𝗶𝗻𝗴 𝗲𝗻 𝗷𝗼𝘂𝘄 𝗿𝗼𝗲𝗽𝗶𝗻𝗴: om het evangelie te verkondigen, om te genezen gebrokenen van hart, om gevangenen van de wet in vrijheid heen te zenden, om zieken te genezen, om het aangename genade jaar van de Heer te preken. Lees de samenvatting in gebed en bid om een frisse zalving over je roeping!

————
DE CONTEXT
Er staat dat toen Johannes hoorde over de werken van Jezus hij begon te twijfelen. ‘Was het nu Jezus die ze moesten verwachten of moest het toch iemand anders zijn?’ Johannes had zelf het oordeel gepreekt en verwachtte nu dat Jezus hetzelfde zou gaan doen. Maar Jezus genas mensen en at met zondaren. Dan gaat Jezus uitleggen waarom Hij gekomen is aan de hand van de Schriften. Hij verwijt ook al die plaatsen waar Hij wonderen gedaan heeft ongeloof. Ze hebben zich niet bekeerd. Jezus keert zich tegen religie, tegen het Oud Testamentisch denken. Hij ondervond eigenlijk maar weinig weerstand van de ongelovigen, van de wereld, maar erg veel tegenstand en weerstand van vrome en religieuze geesten. Paulus worstelde daar ook mee (doorn in het vlees).

RELIGIEUS DENKEN IN ONZE TIJD
Vandaag is het niet veel anders. Hoe ziet dat religieuze denken eruit? In Matt. 23 legt Jezus dat heel goed uit. Matt. 23:4: “Want zij binden lasten samen die zwaar zijn en moeilijk om te dragen, en zij leggen ze op de schouders van de mensen; maar zij willen die zelf met geen vinger verroeren.” Die lasten zijn allerlei regels en voorschriften en die zijn zwaar en moeilijk te dragen. Daar kun je heel erg moe en depressief van worden. Daar kun je zelfs ziek van worden. Ze leggen ze op de schouders van de mensen en dat is duidelijk het beeld van een juk. Juk staat overdrachtelijk gezien voor ‘slaaf’ en ‘meester’: ‘Slaaf van een veel eisende meester’. Die meester is de wet. De wet vraagt, de wet eist. Religie leert dat je het door eigen inspanning kunt bereiken. De wet is als het ‘rupsje nooit genoeg’.

DE WET HOUDT JE GEVANGEN
Religieus denken bind je, het waakt over je en houd je geketend. Maar in Romeinen 7:6 lezen we dat we aan de ketens van de wet wáren geketend, nu dus niet meer. We zijn bevrijd, dood voor de wet. We dienen niet meer in de oude orde van de wet, maar in de nieuwe orde van de Geest. In Galaten 3:23-25 verwoord Paulus het nog iets anders: ‘Voordat het geloof echter kwam, werden wij door de wet bewaakt, als gevangenen opgesloten, totdat het geloof geopenbaard zou worden. Zo is dan de wet onze leermeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof gerechtvaardigd zouden worden. Maar nu het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder een leermeester.’ Wij zijn niet meer onder de leermeester; laat dat niet meer op je leggen! Dan word je weer geketend… dat kan al gebeuren door één gedachte, één opmerking…

Oordeel is een vorm van religie. Wanneer jij iemand veroordeelt, plaats jij jezelf onder de wet maar die ander ook. Dan plaats jij jezelf onder een vloek, plus die ander.

DE WET DOODT JE
Maar het gaat nog verder: de wet houd je niet alleen gevangen, het doodt je (zie Gal.2:19).

Zoals in 2 Cor. 3:6 staat: ‘De letter doodt, maar de geest maakt levend.’ We zijn niet gemaakt om het verbond van een geschreven wet te dienen, maar dat van Zijn Geest, iets wat veel groter en mooier is (2 Cor.3:7). En dat is precies de reden waarom religieuze mensen weinig willen hebben van het uitleggen van de Heilige Geest en zijn werk.

Stephanus zegt in Hand.7:51: “Jullie zijn koppig en ongehoorzaam! Jullie verzetten je altijd tegen de Heilige Geest. Jullie zijn net als jullie voorouders.” Dat is vandaag niet anders. Zo veel verzet tegen de manifestaties van de Geest. Er wordt niet gekeken naar de vrucht maar geoordeeld over de werkingen.

DE WET HOUDT JE ONDER EEN BEDEKKING
“Ja, tot op heden ligt er, wanneer Mozes gelezen wordt, een bedekking op hun hart. Maar wanneer het zich tot de Heere bekeert, wordt de bedekking weggenomen. De Heere nu is de Geest en waar Geest van de Heere is, daar is vrijheid.” (2 Cor. 3:15-16 HSV).

De oude Statenvertaling van 1637 vertaalt hier bedekking met ‘decksel’. De wet legt een bedekking op je hart voor het ontvangen van genade, om Jezus te zien. In het Grieks staat daar een woord dat ‘sluier’ betekent; ‘a vail’ zegt de Engelse Bijbel en dat woord doet ons dan weer denken aan het voorhangsel. De Herziene Staten vertaling zegt dat de Heer hier de Geest is. Dus je hebt echt de Heilige Geest nodig om die deksel eraf te krijgen. Laat je vullen met de Heilige Geest! Laat de Geest toe, zonder vervuld te zijn met de Heilige Geest lukt het je niet om het deksel eraf te krijgen!

DE WET BRENGT JE ONDER DE VLOEK
Wanneer je ‘goed’ probeert te leven door de wet te houden, vertrouw je dat de wet je zal redden van oordeel. Het lastige is dat je de wet nooit volledig kúnt houden en daardoor overgeleverd bent aan de vloek: ‘Vervloekt is eenieder die zich niet houdt aan alles wat in het boek van de wet geschreven staat.” (Gal. 3:10) De wet zegt: “Jij moet”, genade zegt: “Ik heb het voor jou gedaan.” Want Jezus heeft ons vrijgekocht van de vloek door voor ons vervloekt te worden: ‘Vervloekt is ieder mens die aan een paal hangt.’” (Gal.3:13)

Als jij je vaak moe en lusteloos voelt vraag jezelf dan af: Word ik veroordeeld? Leef ik sterk in zondebesef? Word ik genegeerd? Ervaar ik schuldgevoel en schaamte? Ben ik in verwarring? Worstel ik met angsten en veel vragen? Word mij liefde onthouden? Word ik gemanipuleerd? Want dat doet religie…

Het is belangrijk om met deze dingen te breken en naar Jezus te gaan. Hij geeft je juist het tegengestelde van alles wat religie je geeft. Dat kun je allemaal vinden in de hoofdtekst (Matt.11:28-30) Want Hij is gezalfd om jukken te verbreken en daarmee zijn wij ook gezalfd om dat te doen. Zo hebben we allemaal die zalving, alleen ieder op de manier die bij hem of haar past en op de plek die God hem of haar aanwijst. Wij zijn christenen en christenen betekent letterlijk ‘gezalfden’. Hier later meer over.

DE WET MOEDIGT DE ZONDE AAN
Ontzettend veel teksten in de Bijbel laten ons zien dat de wet soms ook juist tegen ons werkt. De wet was goed maar de zonde (de duivel) heeft van de wet misbruik gemaakt. We lezen:

Het leerde ons wat zonde is (Rom.3:19-20) en zorgde ervoor dat overtredingen toenamen (Rom.5:20). Het riep zondige hartstochten in ons op, waardoor we alleen vrucht droegen voor de dood (Rom.7:5). Het maakte dat de zonde in ons begon te leven en dat werd mijn dood; het misleidde ons (Rom.7:9-11). Sta je nog onder de wet dan gaat de zonde over je heersen.

De andere kant van het verhaal is: we ontdekten dat we het zelf niet redde en deed ons verlangen naar iets dat of iemand die ons van de wet zou verlossen. De wet deed ons verlangen naar Jezus. Hij redde ons en bevrijdde ons van zijn macht: We leven niet meer onder de wet, maar onder de genade (Rom.6:14). Plaats jezelf dan ook nooit meer onder de wet en plaats een ander daar ook niet onder.

In Koll.2:14 staat: “Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, nietig verklaard en het weggedaan door het aan het kruis te nagelen.” De satan gebruikte de wet, het document met voorschriften als wapen tegen de gelovigen, om hen te kwellen met veroordeling, schuld en schaamte. Hij geeft het weggedaan, aan het kruis genageld.

‘CHRISTENEN’ DIE JOU ONDER DE WET WILLEN BRENGEN
Paulus roept ons op (Gal.5:1) om ‘stand te houden’ en ons niet opnieuw een ‘slavenjuk’ op te leggen. Er zijn altijd weer lieve medechristenen die je onder de wet willen plaatsen. Dat kan zelfs je eigen man of vrouw zijn. Veroordeling, oordeel, menselijke voorschriften en menselijke instructies plaatsen de ander opnieuw onder de wet (Kol.2:20-22).

Jesaja (58:6) spreekt over een vasten wat hij verkiest: Om de boeien van goddeloosheid los te maken, de banden van het juk te ontbinden, de onderdrukten vrij te laten gaan en elk juk te breken. Als ik zou vasten, dan zou ik willen vasten om onderdrukten vrij te maken en elk juk te verbreken. Elk juk van wet en religie. Want alle mensen die nog onder de wet zitten moeten bevrijd worden in hun denken.

MET CHRISTUS GEZALFD
Jesaja profeteert (Jes.61:1) over een Man, gezalfd en gezonden om aan armen het evangelie te verkondigen, om te genezen die gebroken van hart zijn, om aan gevangenen vrijlating te prediken en aan blinden het gezichtsvermogen, om verslagenen weg te zenden in vrijheid, om het aangename jaar van de Heere te prediken. Jaren later (Lukas 4:17-21) staat en Man op in de tempel, citeert het verhaal en betrekt het op Zichzelf: ‘Vandaag is de schrifttekst die jullie gehoord hebben in vervulling gegaan.’

Omwille van de Gezalfde (Jes.10:27, of ‘de zalving’, zie de KJV) zal de last van onze schouder glijden, en het juk van onze hals. Want dat is het gevolg van de zalving op Jezus: (Hand. 10:38) God zalfde Jezus van Nazareth ‘met de Heilige Geest en met kracht en hoe Hij het land doorgegaan is, goeddoende, en allen genezend die door de duivel overweldigd waren, want God was met Hem.’

God heeft ons allemaal gezalfd met de Heilige Geest en met kracht. We mogen Nederland doorgaan, goeddoende en alleen genezende die door de duivel overweldigd zijn. Want God is met ons!

Lees het hele getuigenis op Revive.nl
Vrijkomen van Porno? Bezoek de Website van Por-NO!